Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Sunday, February 22, 2015

Asam Pedas Sardin Bersama Kentang

Cuti raya cina ni macam biasa... berniaga dan terus berniaga... tak tutup pun... cuma aku pergi berniaga kejap2 jer.. Anak bujang aku lah yang jaga.. aku tolong2 dan gantikan bila dia ada hal atau nak cuti.

Kat pasar pun bukan nye ada apa kat pasar tu... ikan pun dah pecah perut dan mata merah... x selera. Baik makan sardin dalam tin jer... Resepi biasa jelah tepek je la kat sini.... Gambar original dari dapur annurbeauty...hihi!


Bahan2 : 

1 tin kecil Sardin
3 biji kentang
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1cm halia
1cm isi kunyit
21/2 sudu besar cili giling
1 sudu besar pes asam jawa
21/2 cawan air
Sedikit minyak
Gula dan garam secukup rasa

Cara2 :

Kentang di buang kulit dan di potong enam bahagian. Bawang merah, bawang putih, halia dan isi kunyit di tumbuk lumat. 

Tumiskan bahan tumbuk. Bila dah agak kekuningan, masukkan cili giling, pes asam jawa dan 1/2 cawan air.

Masak sampai pecah minyak dan agak garing. Masukkan lebihan air. Bila mendidih masukkan kentang. Masak lagi sampai kentang empuk dan masukkan sardin serta kuahnya sekali. 

Perasakan dengan gula dan garam. Biarkan sebentar. Agak2 dah nk mendidih lagi bolehlah diangkat.



p/s : Masak apa yang ada di dapur je... lepas tu goreng ikan sepat masin... sedap je!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...