Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Monday, March 16, 2015

Sambal Petai, Ikan Bilis Sikit Je...

Hmmm.... suka petai! Ada orang tak suka makan sebab bau dia... tapi sekarang ni majoriti ramai yang suka. Itulah sebabnya petai mahal skrg nih!

Kali ni nak buat sambal petai yang betul2 rasa petai je... hehe! Sedap tuh! Resepi macam biasa dah lebih 5-6 kali letak kat blog nih... adjust je mana yg perlu.... xpelah kannnn!

Layannnnn.....!!!
Bahan2 :

3 papan petai 
( di kupas sebiji-sebiji tp belah ckit je 
utk intai takut ada makhluk kt dalamnya)
2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
3 sudu makan cili giling
1sudu makan pes asam jawa
1/2 cawan air
Sedikit ikan bilis - di goreng garing
Sedikit minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Bawang besar dan bawang putih di hiris nipis. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Lepas tu masukkan petai. Goreng lagi sebentar. 

Masukkan pula cili giling. Goreng sampai wap cili berbau semerbak. Masukkan air asam jawa dan tumis sampai pecah minyak. Perasakan dengan garam dan gula. 

Masukkan ikan bilis goreng tadi .Gaul sebati. Selepas tu bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama nasi panas.... 


p/s : Sedap hingga menjilat jari...!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...