Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Sunday, March 8, 2015

Talam Gula Merah

Teringin nak makan kuih.... Dah berkurun tak buat..hehe! Bukan malas tapi dek kesibukan yang melanda tu lah... Bila ada masa, ada je bahan yang tak cukup...

Kelmarin... bahan dah sedia... bolehlah aku mencuba membuatnya. Akhirnya menjadi lah jugak walau bahagian atas terlembik sikit. Mungkin terlebih bubuh air... aku ni, suka bilas bekas bila ada baki bahan tu... tu la jadinya!

Janji sedap... asal boleh di makan.... anak2 kata okey, kira okeylah... kan anak2 aku tu juri tak bergaji... upah makan je.... hehe! Ingat nak masuk kelas kuih talam la satu hari nanti... bolehla buat cantik2... ni comot je!

Resepi ni ambil dari blog asyifamustaffa.blogspot.com.... sesiapa nak tengok blog tuh ... boleh tengok sini...



BAHAGIAN BAWAH

1 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air gula merah ( 1 1/2 cwn gula merah+1/2 cawan gula pasir+1cawan air) dimasak, sejukkan
2 cawan santan cair

BAHAGIAN ATAS

1/2 cwn tepung beras
3 cawan santan
4sdb tepung jagung
1sdk garam
# campur smua bahan dan panaskan sebentar sentiasa digaul sekadar panaskan saja,jgn sampai bergentel.

cara2
sapu sedikit minyak keatas loyang, masukkan bahan A, kukus 10-15 min, gunakan garfu lorekkan atas permukaan lapisan gula merah,kemudian tuangkan bahan yg atas tadi pula. Kukus hingga masak.

Untuk menghasilkan permukaan yg cantik dan rata, penutup kukusan dibungkus dengan kain. Setelah betul2 sejuk baru boleh dipotong.


p/s : Banyak resepi kuih ni kat blog... aku pilih resepi kuih ni sebab resepi ni aje la xde guna air kapur - kapur xde... masa pindah rumah aritu dah buang sebab dah masuk lipas..

Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...