Breaking

Monday, April 25, 2011

Tips Mencuci Sayuran

Suka makan sayur..... baca info ni!!

Makan sayur-sayuran dapat membantu memelihara kesihatan tubuh badan anda namun jangan kerana kealpaan ketika membersihkan sayur-sayuran, anda dibebani  penyakit2 lain. Sayuran perlu dicuci dan dibersihkan dengan betul. Ini kerana, kebanyakan sayur-sayuran mengandungi pelbagai bahan kimia dan racun serangga untuk mengelakkan sayur-sayuran daripada dimakan ulat dan serangan penyakit. Jadi, biasakan diri untuk mencuci sayur-sayuran terlebih dahulu sebelum dimasak untuk menyingkirkan bahan kimia yang terdapat pada sayuran anda. Ikuti tip-tip  mudah mencuci sayuran.
  • Cuci sayuran sebelum dipotong agar zat-zat penting didalam sayuran tersebut tidak hilang dan larut bersama air.
  • Gunakan air bersih yang mengalir untuk membersihkan daun dari bahan kimia berbahaya dan bersihkan tanah yang masih melekat padan sayuran anda.
  • Ketahui usia sayuran untuk meminimumkan kandungan zat kimia yang melekat pada batang atau daunnya. Racun serangga yang digunakan pada ketika merawat sayur-sayuran membuatnya lebih kebal terhadap hama dan jangkitan penyakit tetapi memerlukan waktu yang lebih lama untuk hilang ketika mencucinya.
  • Sayur-sayuran organik mudah dibersihkan kerana tidak mengandungi bahan kimia, namun ia agak mahal. Walau apa juga jenis sayuran yang anda ambil, sebaik-baiknya cuci sayuran terlebih dahulu sebelum memasaknya. 
Aku kalau cuci sayur memang lama.... 5 kali cuci baru rasa betul2 bersih.... sebab inilah, juga sebab takut ada pasir melekat kt sayur tu. Kak ipar aku siap cuci dengan garam halus lg... katanya nk neutralkan toksin (racun serangga). Boleh juga kan! Apapun mesti cuci sampai bersih.....barulah bila makan tu rasanya sodap je!


3 comments:

FazMelati said...

i basuh sayur rendam air garam, berkesan kot =)) hehee

geraugebang said...

bagusnya awak ni...umah awak macam kebun bunga,bunga ada, pokok ada, binatang ada...kita suka...

Noor Akma said...

Thanks..... to u all!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...