Breaking

Wednesday, April 27, 2011

Telur....... pelbagai khasiat.



Telur amat mudah di dapati.... (walau ada macam2 cerita pasal telur tiruan ). Mudah disediakan pulak tu. Nk bagi info tentang telur sikit.
Selain mudah didapati. harganya juga murah dan penyediaan hidangan daripada sumber ini juga boleh dipelbagaikan. Ikuti beberapas manfaat yang diprolehi daripada telur.
  • Protein - Kandungan protein dalam telur adalah semulajadi, oleh itu protein yang terdapat di dalamnya adalah protein yang bermutu tinggi, yang dapat menyediakan asid amino yang diperlukan oleh tubuh.
  • Tenaga - Menurut beberapa kajian, makan telur ketika bersarapan dapat memberikan sumber tenaga yang cukup untuk keseluruhan anggota keluarga bagi melakukan aktiviti harian.
  • Harga Berpatutan - Dengan harga yang murah berbanding makanan  berprotein yang lain, anda boleh mendapatkan stok telur yang banyak untuk jangka masa yang agak lama.
  • Tidak Bahaya Pada Jantung - Di dalam sebuah kajian yang di lakukan selama 30 tahun mendapati bahawa memakan telur tidak membahayakan orang dewasa mahupun golongan warga emas kerana ia tidak mempunyai kesan signfikan terhadap jantung 
  • Kepelbagaian Hidangan - Cara penyediaan yang mudah, ringkas dan pelbagai menjadikan telur satu hidangan pilihan kebanyakan orang. Contohnya, telur boleh dimakan mentah, separuh masak atau dimasak sepenuhnya. Cara penyediaannya juga banyak dan anda boleh merebus, menggoreng, dicampurkan didalam mi, bihun, dibuat sambal, dimasak bersama roti dan sebagainya.
  • Baik Untuk Bayi - Telur kaya dengan kolin, iaitu nutris yang diperlukan bagi tumbesaran bayi dan janin. Kolin ini juga membantu merendahkan risiko bayi cacat, dan ia membantu perkembangan otak bayi menjadi lebih baik lagi.
  • Kaya Nutrisi - Sebiji telur mengandungi 13 vitamin dan mineral serta rendah kalori iaitu lebih kurang 70 kalori sahaja. Telur juga mempunyai karbohidrat, protein dan 8 jenis asid amino sehingga ia menjadi amat baik untuk tubuh terutama bagi anak-anak yang sedang membesar.
Kita makan telur selalu...... sebab mudah dan  murah! Jangan tak tau...... bila  poket kempis apalagi lauk yang murah nk dimasak/ makan. Sedap gak!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...