Just Klik!

Wednesday, October 5, 2011

Makaroni Sosej Bakar


Ini menu sarapan pagi ari ni...... aku buat mlm sebelumnya. Pagi2 tadi aku panaskan sekejap.

Anak aku cakap........... sedap, macam pizza!!!

Pada aku............ bolehlah, maklum ajelah, tekak melayu aku ni payah nk serasi. he...he!

Makaroni ni aku cedok dari resepi Dari Dapur MadDiHaA yg katanya cedok dari  Dapur Tanpa Sempadan (CMG). Dan  aku derhakakan dan olah sana sini..... bolehkan?

Sebabnya aku buat dengan apa yg ada kt gobok aku ....yg aku beli kemudian, cuma makaroni jer! Bukannya apa.... nk jimat kos!!!!!

So, jadilah "Makaroni Sosej Bakar'


Bahan2 :

250 gram makaroni 
125 gram keju mozarella, hiris nipis (nak parut pun boleh)..atau guna keju pilihan anda

(beli keju yg dah siap parut kt pasaraya)
1 tin cendawan butang ( pakai 1 paket cendawan biasa-hiris je)
1 tin tuna (ganti dengan 10 btg sosej - dihiris2 )
1 biji tomato merah, cincang halus (2 biji)

1 biji bawang holland, dadu (guna bawang besar biasa pun boleh)
2 biji cili merah - dihiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh serbuk lada hitam 
2 helai bay leaf (x ada pun)
1 camca besar sos tomato (2 camca besar sos cili)

Garam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak zaitun ( pakai minyak biasa je) 

* tambah 1 sudu teh oregano


BAHAN KASTARD :-)
5 biji telur
50 ml susu sejat
(guna 50 ml susu kotak penuh krim)
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Secubit garam
Secubit gula

* tambah 2 sudu makan tepung jagung


Cara2 :


Makaroni direbus sehingga lembut di dlm air yg berisi sedikit minyak. Toskan. Tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan sos cili dan serbuk lada hitam. Masukkan juga cendawan, cili merah dan tomato. Lepas tu masukkan sosej. Kemudian, masukkan sekali makaroni . Kacau rata. Perasakan dengan garam dan gula serta oregano.Angkat dan biarkan sejuk seketika.

Buat bahan kastad pula. Pecahkan telur kedlm mangkuk besar. Pukul telur bersama  tepung jagung. Masukkan bahan2 lain dan kacau sebati. 

Panaskan oven pada suhu 175C.  Lenser bekas dengan sedikit mentega. 

Gaulkan makaroni goreng yg dah sejuk dengan bahan kastard. Gaul sehingga betul merata. Lepas tu masukkan  kedlm bekas untuk dibakar.  Taburkan dengan keju parut. Tekan2 sedikit dan bakar 40 - 45 minit. Bila masak boleh dihidangkan.

p/s : Makan dengan sos cili, "sedapnya"..... anak aku cakaplah!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...