Just Klik!

Saturday, October 15, 2011

Makaroni Ayam Bakar dgn Kepingan keju


Hari khamis lepas  aku masak makaroni bakar lagi............ 

Nak menghabiskan  stok makaroni  yg buat makaroni bakar yg sebelum ni. Lagipun anak2  sibuk suruh buat lagi.  Diorang suka sangat......

Kali ni punya resepi aku olah balik utk nmenjadikannya lebih rasa berkeju.... Barulah terasa kejunya kt keseluruhan makaroni ni. Bila keju kat atas cheese je, anak2 korek bahagian atas je. Yang kt bawah dah tinggal dlm bekas...!!!  

Resepi Makaroni ni aku cedok dari resepi Dari Dapur MadDiHaA yg katanya ambil dari  Dapur Tanpa Sempadan (CMG).Dan  aku derhakakan dan olah sana sini..... dan aku olah sekali lagi!!!!!

'Makaroni Ayam Bakar dgn Kepingan Keju'


Bahan2 :

250 gram makaroni 
1 paket cendawan biasa-hiris je
2 keping dada ayam  - dikeluarkan tulangnya dan dicincang kasar 
2 biji tomato merah - potong dadu
1/2 batang karot - parut kasar
1 biji bawang besar - potong dadu
2 biji cili merah - dihiris 
2 pokok daun bawang - di hiris 
3 ulas bawang putih, cincang halu
1 camca teh serbuk lada hitam 
2 camca besar sos tomato 
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak zaitun - boleh ganti minyak masak biasa
1 sudu teh oregano
3 keping keju/cheese - utk letak diatas adunan

BAHAN KASTARD :


5 biji telur
50 ml susu sejat
3 keping keju 
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Secubit garam
Secubit gula
2 sudu makan tepung jagung

Cara2 :

Makaroni direbus sehingga lembut di dlm air yg berisi sedikit minyak. Toskan. Tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan isi ayam. Masukkan sos cili dan serbuk lada hitam. Renihkan sebentar sehingga ayam masak. Selepas tu masukkan  karot,  cendawan, cili merah, daun bawang  dan tomato. Kemudian, masukkan sekali makaroni . Kacau rata. Perasakan dengan garam dan gula serta oregano.Angkat dan biarkan sejuk seketika.

Buat bahan kastad pula. Panaskan susu dengan api perlahan. Siat2kan kepingan keju. Masukkan kedlm susu dan bila keju dah cair, tutupkan api. Angkat dan biarkan sejuk sebentar Pecahkan telur kedlm mangkuk besar. Pukul telur bersama  tepung jagung. Masukkan adunan susu dan keju tadi berserta bahan2 lain dan kacau sebati. 

Panaskan oven pada suhu 175C.  Lenser bekas dengan sedikit mentega. 

Gaulkan makaroni goreng yg dah sejuk dengan bahan kastard. Gaul sehingga betul merata. Lepas tu masukkan  kedlm bekas yg telah dilenser dengan butter untuk dibakar. Letakkan  dan susun kepingan keju diatasnya. Tekan2 sedikit dan bakar 40 - 45 minit. Bila masak boleh dihidangkan.



p/s : Pergh...... Sedapnyerrrrrrrrrrr...........!!!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...