Just Klik!

Thursday, June 30, 2011

Gulai Tempoyak Ikan Tongsan dengan Rebung Kuning


Wah..wah...wah! sedapnya gulai tempoyak ni!!! Berselera makan.....  Memang aku suka sangat gulai tempoyak. Al-maklum aku ni memang anak Perak jati dan dibesarkan dengan gulai tempoyak .... Lebih2 lagi kalau masak dengan ikan sungai.... Fuh!!! makan tak toleh kiri kanan leeee.... Anak2 semua suke... ikut mummynya... xde macam ayahnya.. xsuke langsung gulai ni.... ha...ha..ha!

Gulai ni guna ikan tongsan dan rebung kuning yang aku beli kt Mydin  hari tu.... kalau ada ikan patin atau ikan keli  dan rebung kampung lagi terangkat...! Xpelah, ini pun dah dikira  okay sesangat!

Ini resepi aku..... ' Gulai Tempoyak Ikan Tongsan dengan Rebung Kuning'

4 ketul  ikan tongsan
3  sudu besar  tempoyak
1 mangkuk rebung kuning  
8 biji cili api
1 biji cili merah
1 cm isi kunyit
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Ikan Tongsan  dibersihkan. Jangan lupa rendam sebentar dengan air asam jawa untuk buang hanyir. Cili  api, cili merah dan  isi kunyit di tumbuk lumat. Masukkan dalam periuk dan gaulkan dengan ikan dan tempoyak. Masukkan air. Masukkan juga rebung. Didihkan. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Dah masak boleh diangkat.

Makan dengan nasi panas2 ...... best!!!!

p/s : Sebenarnya nk banyak mana rebungnya, ikannya, ikut suka sendirilah..... aku main agak -agak je...  ok!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...