Just Klik!

Saturday, April 30, 2011

Cara mudah masak sayur yang sedap untuk orang berdiet

Sering kita di ingatkan agar makan makanan seimbang. Makanan seimbang mempunyai kesemua zat atau khasiat yang diperlukan mengikut piramid makanan dengan kuantiti yang mencukupi. makanan seperti sayur dan buah-buahan sememangnya digalakkan diambil dalam kuantiti yang banyak dan boleh membuat rasa kenyang yang lebih lama.

Kali ini aku nk kongsi cara masak yang mudah je untuk orang yang berdiet macam aku...... Masakan ni kira macam sup atau tumis air jelah.

Bahan2 :

  • Beberapa jenis sayur -x kisahlah sayur apa.....campurkanlah, macam carot, sawi, kobis, bunga kobis, brokoli, bayam, tomato dan apa2 ajelah.
  • Sedikit minyak masak atau minyak zaitun(lebih bagus)
  • Seulas bawang putih dan  sebiji bawang merah
  • sedikit halia
  • 1 camca teh serbuk lada hitam
  • sedikit serbuk pati ayam(jika suka)
  • gula dan garam secukup rasa
  • air secukupnya
Cara2 : Tumis bawang putih, bawang merah dan halia. Masukkan serbuk lada hitan dan serbuk pati ayam. Masukkan air (ikut suka banyak mana yang dikehendaki). Biarkan mendidih. Masukkan sayur yang keras dulu. Bila sayur yng keras tu hampir lembut baru masukkan sayur berdaun.... tomato boleh masuk last sekali.
Dah masak boleh makan macam tu je atau campur sekali dengan 2-3 sudu nasi atau 2 -3 sudu oat atau 2-3 keping biskut tawar. Sedap tu.....! dan kenyang. Gerenti diet korang x terbabas selalu.

p/s : Masa masak sayur tu korang boleh tambah tauhu, ikan, ayam , atau daging  tanpa lemak kt dalam tu... mesti lagi sedap. Yang penting kurangkan karbohidrat..... protein tak pe!


Have a nice day! :)

1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...