Breaking

Sunday, May 22, 2011

Ikan Gulai Taucu



Ini lauk yang aku masak 3 hari lepas. Lauk ni aku panggil gulai sebab ianya berkuah. Jadilah lauk gulai.... betul tak? Itu dari pemahaman akulah. Aku suka dan anak2 pun suka gulai ni. Kalau dah jemu yang berlomak tu... aku masaklah lauk ni. Tapi aku kena masak lauk lain untuk my hubby sebab dia x suka lauk ni.

Bahan2 :

Ikan  4 ekor ( apa jenis ikan pun boleh) - goreng
2 biji bawang merah - hiris halus
2 ulas bawang putih - hiris halus
1 cm halia - hiris halus
1 paket taucu
6 biji cili hijau - di buang biji.
1/2 cawan air asam jawa
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak masak
2 cawan air.

Cara2 :

Tumis bawang putih, bawang merah dan halia. Bila kekuningan masukkan taucu. Kacau dan masukkan air asam jawa. Masukkan pula cili hijau. Bila dah mendidih. Masukkan air (Kalau nk banyak kuah, lebihkan air). Bila dah mendidih lagi, masukkan ikan goreng. Perasakan dengan garam dan gula. Siapp!

Nak rasa... Silalah cuba....!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...