Breaking

Thursday, May 26, 2011

Pucuk Ubi rebus ngan Sambal Belacan Cair


Ari ni nk post entry  masakan yang paling simple... tp sedapnya sampai ke telinga... Masakan ni aku masak beberapa hari yang lepas. Hari2 pun aku masak simple mimple je... sebab aku nk cepat. Maklum aku uruskan kedai. Kalau masak yang susah-susah takutnya waktu tengah masak, tetiba je ada orang datang... Ting-tong dipetiknya loceng... nk buat rawatan. Tak ke tergendala dan kelam-kabut aku...

Nak resepi?..... boleh! tapi jangan gelak... resepinya mudah sesangat... ha! ha! ha!

Bahan2 :

Seikat pucuk Ubi
1 biji cili merah
4 biji cili api
1 inci belacan bakar
1/4 cawan air asam jawa
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Pucuk ubi direbus... dah masak toskan airnya. Cili merah, cili api ditumbuk lumat bersama garam dan gula. Masukkan belacan. Tumbuk lagi. Masukkan air asam jawa. Kacau sebati. Dah siap, bolehlah dihidangkan bersama pucuk ubi rebus.

p/s : Untuk air asam jawa... bancuh asam jawa gunakan air masak ya! Nanti sakit perut pula.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...