Breaking

Tuesday, May 3, 2011

Pokok Pudina


Pudina adalah pokok  yang aku suka tanam. ia boleh digunakan dalam masakan dan dibuat hiasan kat atas makanan. Baunya agak kuat, ada orang tak suka tapi aku suka sebab baunya segar je. Di bawah ni ada info sikit tentang pudina.
Pudina , sejenis tumbuhan yang biasa digunakan dalam masakan melayu dan barat seperti ulaman untuk laksa, bahan pewangi untuk nasi beriani dan digunakan dalam pelbagai jenis masakan kerana baunya.Ia sejenis tumbuhan kecil(tutup bumi) yang membiak melalui keratan batang dan anak dari akarnya.Tumbuhan ini mempunyai aroma yang kuat. Sekarang pudina banyak ditanam secara kormersial di Malaysia kerana permintaan yang tinggi
Pudina telah lama digunakan dibarat sebagai penawar untuk penyakit seperti batuk. Ia juga digunakan sebagai teh untuk kegunaan harian. Dalam perubatan cina pudina disifatkan sebagai tumbuhan yang mempunyai sifat sejuk. Ia biasanya digunakan untuk mengubat penyakit yang berkaitan dengan paru-paru seperti demam selesema dan permulaan demam selesema. Ia juga digunakan untuk membuang angin dalam badan dan mengubat penyakit seperti ruam kulit . Ia juga digunakan untuk mengurangkan tekanan.
Tumbuhan ini terdiri dari batang lembut bewarna hijau dengan daun bertompok kuning, putih dan hijau.Ia berbentuk bujur dengan ukuran panjang 30 cm dan lebar 25 cm. Ianya selalu digunakan sebagai Pokok hiasan dalam dan luar rumah.
p/s : Kalau tanam dalam pasu pastikan tanah sentiasa lembab... sebab pokok ni paling mudah layu dan mati bila tanah kering atau kurang air.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...