Breaking

Thursday, September 22, 2011

Rendang Tok, Resepi Opah


Dah lama aku teringin nk buat rendang tok, resepi turun-temurun opah aku......... Ada je halnya dan masaalahnya. Lebih2 lagi hubby aku tu asyik2 nk buat rendang style dia je....!

Dari kecik lagi memang inilah resepi yg biasa opah aku buat. Memang aku pernah tanya kt diorang ... nape namanya rendang tok, bukan rendang opah, susah2 opah membuatnya atok yg dpt nama. Diorang jawab, rendang ni kegemaran atok.... ohhh macam tu upenya....ha..ha..ha..

Masakan ni, aku main anggaran je.... org dulu2 mana ada sukat2 secara spesifik, so.... pandai2 ajelah  aku mengejasnyerrrr!

Inilah resepinya..... masakan smlm , aku ringkaskan ikut cara terkini.

'Rendang Tok' resepi opah aku.................!

 Bahan2 :

600gm daging
1 paket kerisik
2 liter santan
1 sudu makan pes asam jawa
1 keping gula melaka (dalam 3 sudu makan)
Garam secukup rasa
Minyak masak secukupnya

Bahan kisar
3 sudu makan ketumbar
2 sudu makan jintan manis
1 sudu makan jintan putih
1 sudu teh lada hitam
3 sudu besar cili giling
4 batang serai
4cm halia
3cm lengkuas
3 biji buah keras
2 biji bawang besar

Bahan tumis
4 biji bawang merah - hiris
4 ulas bawang putih - hiris
3 cm kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
4 kuntum bunga cengkih

Cara2 :

Daging dipotong2, dibersihkan dan ditoskan. Perap daging bersama bahan kisar, air asam jawa, gula melaka, sedikit santan dan garam. Biar seketika dan ketepikan.

Tumiskan bawang merah, bawang putih, buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga cengkih. Tumiskan sehingga naik bau. Masukkan daging yg telah diperap . Kacau sebati atau sehingga berasap.

Tuang baki santan. Kacau sehingga kuah tinggal separuh. Kemudian masukkan kerisik dan kacau lagi sehingga kering.

Masak dengan api perlahan sambil dikacau tanpa henti hingga kering. angkat dan sedia dihidangkan.

p/s : Waktu dulu-dulu..... opah aku mesti taruh isi kelapa yg dihiris2 dan digoreng kedlm rendang tok. Skrg aku x buat lagi... mana nk cari isi kelapa. Aku beli santan je....

*******************
my dream.....!
klik SINI
*******************

17 comments:

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum..sedapnyer..lebih2 lagi dinikmati dengan ketupat.. :)

Noor Akma said...

Dah tentu... masakan ni memng nk dimakan dgn nasi impit, kuah kacang n lontong ari ni... anak2 nk ajak kawannya dtg umah, beraya. Rendang ni lagi sedap bila disimpan lama..!

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum selamat hari raya, sdp suka mkn rendang tok ni tapi x pernah buat lg kalau beli pun dlm 3oo gm je tu pun dah 6 hinggit..lain kali nak try lah tq resepi

HASNOOR said...

assalamualaikum....sedapnya.InsyaAllah nk cuba resepi ni...thanks.

Noor Akma said...

Wa'alaikumusssalam...

Sheila: Bolehlah buat lepas ni, ini resepi ori dari Bota Kiri, Perak. Grenti memuaskan hati...

Hasnoor: Cuba jgn x cuba! Sekali makan, mesti nk lagi.

Sue @ Nenie said...

Assalamualikum...Rendang ..emmm sedap ni buat cicah ngan ketupat palas@pulut

ساريده سنين said...

salam..sedapnyer rendang tok..tq share..

Anonymous said...

thanks a lot...moga ilmu yg dkongsi mdpt phala & barakah.Klu guna Kelapa hiris tu dgoreng tanpa minyak atw brminyak?

Noor Akma said...

Goreng tanpa minyaklah... bila dah coklat kekuningan...bolehlah diangkat dan masukkan dlm rendang bersama kerisik.

Anonymous said...

Boleh guna ayam?

Unknown said...

sedap bebeno rendang tok ni..rendang paling sedap teman penah makan..royal dish of Perak state.. :)

Rini Ismail said...

Feveret saya ni..makan yang kat kedai tak puas hati tapi tiap kali nak buat rendang pulak, mesti bahan tak cukup..huhu

Health Yatra said...

That is great to hear, thank you for reading!

Health Yatra said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Health and wellness Blog india said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Dr. Indu Ballani said...

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

Anonymous said...

Bila ada isi kelapa hiris tu, dgn bahan2 yg diswbut semua...ini baru resepi sebenar.
Kebanyakan yg kata buat Rendang Tok tu, sebenarnya buat rendang biasa.
Kalau TOK, kena ada manis sikit, rasa rempah sikit, ada kelapa hiris, warna mesti hitam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...