Just Klik!

Thursday, July 28, 2011

Kari Daging Berkentang


Masak lagi..... Hari2 pun kena makan, jadi kenalah memasak. Takkan nak membeli je kot!! Kenalah rajin-rajinkan diri aku ni yang dah sedia malas dan sibuk ni. Ini lauk makan tengahari smlm je.

Resepi nya .....'Kari Daging Berkentang'  

Bahan2 :

300gm daging - dipotong kecil; 
3 biji kentang - di buang kulit dipotong 
2 biji bawang merah - tumbuk
1 ulas bawang putih - tumbuk
1 cm halia - tumbuk
2 sudu makan cili giling 
1 pkt kecil serbuk kari daging 
1/4 cawan air asam jawa
1/4 cawan air
1/2 tin susu cair
minyak secukupnya
gula dan garam secukup rasa
sedikit rempah tumis - kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih dan buah pelaga

Cara :

Tumiskan bahan tumbuk. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Tumis sampai agak garing. Masukkan air asam jawa. Masukkan serbuk kari ayam sekali. Tumis bahan2 sampai garing. Lepas tu masukkan daging, renihkan sehingga daging empuk. Tak perlu masukkan air kerana air daging akan keluar. Masukkan kentang. Lepas tu masukkan 1/2 tin susu cair dan 1/4 cawan air. Perasakan juga dengan garam dan gula. Biarkan mendidih sekali lagi. 

Selamat mencuba.....!

p/s : Selain makan dengan nasi boleh juga di makan dengan roti jala, roti canai dan macam2 lagilah.


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...