Breaking

Saturday, July 23, 2011

Talam Marble


Jarang sangatlah aku masak memasak ni ambik resepi mana2.... Selalunya main buat je.... Tp kali ni aku cuba buat masakan kuih  ni... Nampak sedap dan aku tahu anak2 mesti suka... Aku masak ni hari Rabu lepas.... sesaje test, kalau menjadi boleh buat  lagi untuk menu berbuka bulan pose nanti.

Hubby kata.... wah rajinnya memasak!.... Siap buat kuih lagi. Maklum dah jarang aku buat kuih, sejak aku terbabit dalam meniaga ni. Rasanya aku dah terjangkit virus rajin memasak dengan para blogger masakan kot. Ha..ha..ha!!

Resepi ni aku ambil di My resepi...by Kak Fida... tp aku modified  ckit ... ikut apa yang aku ada kat gobok aku ni.  Asal boleh je.......!!!!

Inilah resepinya Talam Marble

250 gram tepung Jagung  ( Kak Fida guna tepung Hong Kwee)
* kita xde tepung tu ...

2 cawan gula  ( Kak Fida  buat 21/4)
* kurangkan ckit

1 tin susu cair dan ditambah dengan air cukupkan 2000ml
- Kak Fida guna 2100 ml santan pekat (drpd 2 biji kelapa)
* kita x pakai santan - okey je!

3 sudu besar serbuk koko
*atau 1 botol serbuk koko yg kecil tu

1 sudu teh garam
* x bubuh pun xpe

Cara2 :

Satukan kesemua bahan ke dlm mangkuk kecuali koko dan dibahagi dua. Satu  bahagian di campur koko. Masak adunan dlm periuk yangg berasingan sehingga pekat,licin dan kelihatan meletup2. Matikan api. Marblekan adunan berselang-seli warna hingga habis di dlm loyang yg bergris. Cara ni hendaklah dilakukan dgn cepat kerana adunan cepat mengeras. Sejukkan. Siap utk dipotong dan dihidangkan.

p/s : xcantik langsung aku potong kuih ni.... aku ni dalam bab memotong kuih memang fail...agak buruk upenya!

4 comments:

Anonymous said...

minta share boleh...bkn ape sje nk tambah menu dan idea utk waktu berbuka. almaklumkan ramadhan dh hampir tiba

Noor Akma said...

Boleh je! Testing utk bulan puasa la ni...ha..ha

Anonymous said...

gris dgn ape tu ye?

Noor Akma said...

Gris tu maksudnya sapu dengan minyak loyang tu......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...