Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, July 26, 2011

Masak Lemak Cili Api Ikan Tenggiri dan Pegaga

Smlm Aku masak lauk kegemaran my hubby..... Ini yang dia suka n aku tengok laju je dia makan. Sebenonya ...... semua suka lauk nogori ni... Podeh pun xpe, semua anak2 dah di train untuk tahan makan podeh2 ni.

Dlm sibuk2, sempat jugak pergi pagi smlm ke tempat pemborong kurma... nk jual sempena bulan puasa ni. Banyak jugaklah borong buah kurma untuk jualan di bulan puasa. Macam2 ada.... ada kurma merah, kurma hitam n kurma bertangkai. Mintak2 jualan kurma aku nanti memberangsangkan.... amin! boleh order banyak2 lagi.

Okeylah... aku  letak resepi aku kt sini 'Masak Lemak Cili Api Ikan Tenggiri dan Pegaga'

Bahan2:

3 ikat pegaga
3 keping ikan tenggiri potong
12  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Pegaga dibersihkan dan dibuang  akarnya. Ambil daun dan batang yang lembut sahaja. Ikan tenggiri dibersihkan, digaul gram dan kunyit serta digoreng separuh masak. Masukkan pegaga ke dalam periuk bersama bahan tumbuk dan serai yang telah dititik. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan ikan yang telah digoreng tadi dan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.

p/s : Wah.... podeh n sodap ni! Berpeluh2 makan ...... ada plak sambal tempoyak, apalagi!!!!!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...