Just Klik!

Thursday, July 21, 2011

Meehoon Goreng


Tengahari smlm masak meehoon goreng je... Lauk kemarin masih berbaki. Lagipun pada petangnya ada pasar malam depan rumah kedai ni. Tau ajelah.... Bau semerbak pasar malam tu, buat anak2 pun merengek kt ayahnya nk macam2. Kalau dah macam tu, dah xde sapa nak makan mlm. Membazir je. Jadi buat masak tengahari meehoon goreng je.  Itupun meehon goreng yang sangat2 simple. Xde daging, ayam ataupun udang dan sotong segala bagai.... simple je!!!

Resepi 'Mehoon Goreng' aku yang simple.....

Bahan2  :

1 paket meehoon
2 keping kek ikan
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
12 ekor ikan bilis
2 pokok sawi
1 pokok daun sup
1 pokok daun bawang
2 sudu besar cili giling
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos  cili
1/4 cawan air asam jawa
3 sudu besar kicap pekat
2 biji telur
minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Meehoon direndam selama 15 minit dan ditoskan. Sawi, daun sup, daun bawang di potong2 dan dibersihkan. Kek ikan dipotong kecil. Bawang merah, bawang putih dan halia ditumbuk lumat. Ikan bilis ditumbuk separuh lumat.

Panaskan minyak masak dan tumiskan bahan tumbuk termasuk ikan bilis. Bila dah nampak kekuningan, masukkan cili giling. Tumiskan sampai agak2 garing. Masukkan  sos cili, sos tiram, 1 sudu kicap pekat dan air asam jawa. Masukkan juga kek ikan. Kacau2... 

Selepas itu masukkan sawi. Bila dah agak2 layu sikit, pecahkan telur. Gaul2kan sebati. Masukkan meehoon dan kacau. Selepas tu masukkan 2 sudu  kicap pekat lagi. perasakan denga garam dan gula. Gaul rata2 sampai semuanya bergaul dengan sebati. Lepas tu masukkan  daun bawang dan daun sup. Gaul lagi... sehingga serata. Dah siap... bolehlah dihidangkan dengan cili padi jeruk jika suka pedas...!

Itulah resepi aku ..... ye!

Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...