Just Klik!

Sunday, August 14, 2011

Bubur Gandum


Aku sangat2 suka bubur gandum ni.... Masa kecik2 dulu mak aku selalu buat.

Ada cerita lucu pasal  bubur gandum masa kecik2 dulu. Aku ni.... anak sulung, jadi selalulah kena tolong mak kat dapur. Kira cepatlah tahu memasak... Satu hari makbapak aku x de kat rumah. Aku pulak teringin nk memasak.

Dek sebab suka ngan bubur ni aku pun ambiklah gandum makanan ayam  buat bubur. Beria2lah aku rebus gandum tu. Heran aku pasal lambat sangat nk kembang... At last kembang jugak dan jadilah bubur gandum walau agak keras ckit. Apalagi, bila makbapak aku balik kena marah dan kena gelak lah aku ni... haiya!!!

Mana aku tahu... aku ingat sama je.. Sekarang aku dah tahu, gandum makanan ayam tu memang keras sebab masih ada kulitnya lagi..

"Bubur Gandum'  ....bukan makanan  ayam tau.... ha.. ha.. ha!

Bahan2

3/4 cawan gandum dlm paket
11/2 cawan gula
2 cawan santan
Air (sukatan ikut suka)
Secubit garam
2 helai dain pandan

Cara2 :

Gandum direbus bersama daun pandan sampai kembang. Dah kembang, masukkan gula santan dan garam. Biarkan mendidih. Dah mendidih... bolehlah diangkat dan dihidangkan.


Have a nice day! :)

1 comments:

Anonymous said...

Gandum or bjik gandum yer?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...